ISO 9001

ISO 9001 certificering > ISO 9001 > wat is iso 9001

Wat is ISO 9001?

ISO 9001 kwaliteitsmanagementsystemen
Een ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem is met de ISO 9001:2015 norm een managementsysteem voor de kwaliteit van de organisatie in plaats van een managementsysteem voor kwaliteit van producten en diensten.
De oude ISO 9001:2008 kwaliteitsnorm eiste kwaliteit (goede producten en diensten) door kwaliteitsbeleid vast te stellen en afwijkingen in kwaliteit te analyseren en vervolgens de resultaten van die beoordeling te gebruiken voor verbetering. De resulterende kwaliteit werd met kwaliteitsborging technieken geconsolideerd.

ISO 9001:2015
De ISO 9001:2015  kwaliteitsnorm verlangt nog steeds kwaliteitsbeleid, controle van kwaliteit van producten en diensten en kwaliteitsborgingstechnieken zodat bereikte resultaten en doelstellingen behouden blijven.
Deze ISO 9001-2015 standaard voor kwaliteitsmanagement vraagt ook beoordeling van bedrijfsrisico’s vooraf en analyse van processen en procedures. Kwaliteit van de organisatie tenslotte wordt via de analyse en directiebeoordeling achteraf beoordeeld.
Kwaliteitsmanagementsystemen volgens de ISO 9001:2015 norm zijn daarmee echte managementsystemen geworden.

ISO 9001 kwaliteitsresultaten
De ISO 9001-norm geeft middelen om de kwaliteit van de organisatie te verbeteren. Deze kwaliteitsmiddelen zijn de contextanalyse, de bedrijfsdoelstellingen en de directiebeoordeling. De bureaucratie is in de nieuwe norm afgeschaft. Een goed kwaliteitssysteem vraagt geen bureaucratie maar aantoonbare resultaten uit het werken volgens internationaal erkende “Best Practices”.

ISO 9001 managementsysteem invoeren?
U wilt ook zo’n kwaliteitsmanagementsysteem met meetbare resultaten? U wilt ook een kwaliteitscertificaat? Vraag dat een offerte aan of meer informatie. Klik hier >> info offerte kwaliteitsmanagementsystemen.